Det ska vara enkelt att skapa kontakt – ni ska inte ens behöva tänka på att ni gör det. Men ni skulle bli förvånade över alla ansträngningar som sker bakom kulisserna för att göra det enkla enkelt. Det är det fina med kommunikationsteknik som fungerar. Lita bara på att, oavsett vilken molnbaserad eller kundplacerad teknik som gör dessa komplexa saker så enkla, så kommer ni aldrig att bli svikna.

En cool idé och lite webbaserad teknik är allt ett nystartat företag behöver för att lansera sin nya kommunikationsapplikation. Det är därför app-revolutionen som pågått de senaste fem åren har gjort världens stora teknikföretag ödmjuka. Den har gjort dem mer alerta.

Även om någon annan än privatpersoner skulle överväga att köra sina affärskritiska kommunikationer på en nedladdad app för 9 kronor så är det fortfarande bra för företagen. Det beror på att vi alla drar nytta av när de största kommunikations-teknikföretagen som t.ex Mitel tvingas vara innovativa, i stället för att bara utnyttja sin storlek, för att ligga ett steg före och förbli relevanta för små, medelstora och stora företags behov. Det innebär överlägset smarta lösningar av världsklass som alltid är bättre på att klara av företagets utmaningar.

Visste ni att Mitel ligger bakom mer än två miljarder sätt att kommunicera varje dag? Två miljarder!? Det är väldigt enkelt (mycket enklare än att säga ordet ”enkelt”). I själva verket finns det antagligen mycket som ni inte vet om världens snabbast växande kommunikationsleverantör - till exempel på hur fler än 60 miljoner företagsanvändare i över 100 länder förlitar sig på Mitel varje dag.

Om ni inte har sett den än kan ni hämta en rapport från branschanalytikerna TalkingPointz. I rapporten, skriven av en erfaren och oberoende analytiker på UC Stategies and Wainhouse Research med bakgrund i Fortune 500-företag, förklaras de viktigaste faktorerna att tänka på när ni planerar kommunikations-lösningar.